Vytvorili sme projekt zdravého stravovania pre deti.

Pretože sa chceme podieľať na rozvoji detí, navštívili sme 10 materských a základných škôl s programom o zdravom stravovaníV rámci tohoto projektu si deti sami skúšajú zostaviť zdravý jedálniček spolu s nutričnou terapeutkou Mgr. Zuzanou Švédovou, ktorá okrem svojich bohatých znalostí, je deťom blízka svojím jemným a trpezlivým prístupom.

Deti si v skupinkách s pomôckami sami tvoria svoj jedálniček podľa toho, čo im chutí a je zároveň zdravé. Spoločne sa zoznamujú s potravinami, ktoré obsahujú vitamíny, minerály a rozprávajú sa o tom, prečo je dôležité mať pestrý jedálniček. Už 1000 detí si mali možnosť poskladať si zdravý jedálniček a stretnúť sa novými potravinami.

Projekt má byť pre deti predovšetkým zábavný, to znamená žiadne sedenie v laviciach, ale deti si prostredníctvom drevených pomôcok sami pripravujú svoj celodenný jedálniček a spolu so Zuzkou diskutujú o tom, ako moc ovplyvňuje našu imunitu to, čo jeme. Nakoniec spoločne vyradia potraviny, ktoré sú v dlhodobom horizonte nezdravé. Tie hádzali do pomyselného koša, čo deti veľmi baví. Vo zvyšnom čase sa zoznámia s pár bylinkami, ktoré nám môžu pomôcť pri bežnom nachladnutí.

(Slovenčina) Účinky zátěžových dek (3)

Deti zo základných škôl si taktiež skladajú svoj jedálniček a preberajú i tému sladkých kofeínových nápojov a energy drinkov, ktoré žiaľ dnešné deti často pijú. So Zuzkou spoločne prichádzajú na to, prečo je dobré sa takým nápojom vyhýbať. Deti 3. a 4. ročníkov sa tiež zoznamujú s tým, ako funguje črevný mikrobióm a čo sa deje v momente, keď konzumujeme nezdravé potraviny. Treba povedať, že deti boli z projektu nadšené, pretože Zuzka si všetky deti získa počas pár minút. Jej prístup je autentický, priateľský a tým i pre deti oveľa príťažlivejší. Nakoniec lekcie príde i na ochutnávku lyofilizovaného ovocia, s ktorým sa mnohé deti stretli prvý raz a nechýbala ani poriadna porcia orieškov. Deti si taktiež odnesú odznak s logom"Viem, ako sa zdravo stravovať"Vieme, že deti si zo dňa na deň nezačnú sami pripravovať zdravé jedlá, ale možno sme v nich pomohli vytvoriť základ, ku ktorému sa v dospelosti budú môcť vrátiť.

(Slovenčina) Zdravé stravování (1)

Kto je nutričná terapeutka Mgr. Zuzana Švédová?

Volám sa Zuzana Švédová, pracujem ako nutričná terapeutka. K svojej práci som sa nedostala náhodou, rada hovorievam, že súvisom životných udalostí, ktoré ma potom priviedli na súčasnú cestu. Pretože som sama diabetička I. typu, väčšinu pracovného času venujem práve diabetu, či už I. alebo II. typu, gestačnému typu diabetu, ale aj liečebnej výžive pri autoimunitných poruchách.

6 (3)
Počas stretnutí s deťmi rôzneho veku som si uvedomila, ako si tie malé ešte stále potrebujú hrať, získavať informácie formou hry. A ako si potom následne i všetko oveľa ľahšie zapamätajú. S tými najmenšími sme využili drevené potraviny, ktoré sme sa učili skladať na tanieriky, podľa zásad zdravého stravovania. Deti si formou hry prišli na to, ktoré potraviny je dobré uprednostniť a ktoré naopak v jedálničku ponechať len výnimočne. Ako skladať tanieriky, akú úlohu na nich hrá ovocie a zelenina, strukoviny, alebo tiež ryby. Priblížila som im potraviny, ktoré ešte nikdy nejedli, ako napríklad kefír, cmar, kyšku, prípadne rôzne druhy príloh. Tie som často mala so sebou v sypkej verzii. Deti si ich osahali a prezreli. Vysvetlili sme si rozdiely medzi sladidlami, hodne sme rozvírili vody sladkostí. Zamerali sme sa na školské desiate, ktoré mi deti vždy rady ukázali a bohužiaľ, skladali sa často z donutov a sladkého pitia. S tými väčšími sme potom drevené pomôcky nechali stranou, aby sme sa zamerali na jednotlivé zložky stravy. Deti boli zvedavé, zaujímalo ich toho mnoho, od energie cez šport až po výživu očí, pretože si boli vedomé toho, že veľa času trávia na počítačoch. Potravinové alergie nie sú v dnešnej dobe výnimkou, takže sme zašli aj do týchto vôd. 

 

 

Veronika Halusková

Diskusia (0)

Buďte prvý, kto napíše príspevok k tejto položke.

Nevypĺňajte toto pole: